Az iskolánkban először megrendezésre kerülő tematikus hét első napján, december 6-án abban a megtiszteltetésben volt részünk, hogy a veszprémi kézilabdacsapat két játékosát, Diego Corralest és Jorge Maquedát köszönthettük a Vetési Albert Gimnáziumban.

On December 14, Diákolimpia A team played the final 4 regional against 3 High Schools of cities of great tradition in Hungarian basketball. Nagy Lajos HS from Szombathely (host), Kolcsey Ferenc from Zalaegerszeg) and the Croatian school Miroslav Krleza from Pécs.

2021. november 24-én Fernando Zapico Teijeiro, a Spanyol Nagykövetség Oktatási Irodájának oktatási szaktanácsadója és Jesús Pizarro, a La Liga képviselője tettek látogatást iskolánkban.

Iskolánk 9.Ny/B és 9.B osztályának biológiás csoportjai december 1-jén Budapestre utaztak, ahol a Planet Budapest 2021 Fenntarthatósági Expó és Világtalálkozó keretében megrendezésre kerülő Heroes of the Future Ifjúsági élményprogramon és a Your Planet Kiállításon vettek részt.

A 2021/2022-es tanévtől a 9. évfolyamos gimnáziumi, szakgimnáziumi és technikumi, valamint a 11. évfolyamos gimnáziumi és szakgimnáziumi, továbbá a technikumi 11. vagy 12. évfolyamos tanulók kéthetes egyéni vagy csoportos nyelvoktatásban vehetnek részt a tantervi keretek között tanult, választható idegen nyelvek (angol, francia, német) célországaiban: Ausztriában, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Írországban, Máltán, és Németországban

A Programban való részvétel alanyi jogon jár az érintett diákok számára, amelynek teljes összegét Magyarország Kormánya biztosítja. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) megbízásából a program megvalósítását a Tempus Közalapítvány végzi.

A célországokban történő nyelvtanulás a Vetési Albert Gimnáziumban két formában valósulhat meg:

  • tanulók egyéni kiutazása és részvétele a minősített külföldi nyelviskolák által kínált nyelvtanfolyamon az adott tanévet követő nyári szünetben (egyéni nyelviskolai pályázat);
  • a hazai középiskolák (vagy fenntartók) által szervezett csoportos kiutazás és részvétel a minősített külföldi nyelviskolák által kínált nyelvtanfolyamon az adott tanévet követő nyári szünetben (csoportos nyelviskolai pályázat).

KI JELENTKEZHET A PROGRAMRA?

A Külföldi Nyelvtanulási Programban először a 2021/2022-es tanévben a 9. évfolyamos gimnáziumi, szakgimnáziumi és technikumi, valamint a 11. évfolyamos gimnáziumi és szakgimnáziumi, továbbá a technikumi 11. vagy 12. évfolyamos tanulók jogosultak alanyi jogon részt venni pályázat útján. A Külföldi Nyelvtanulási Program szempontjából a 9. évfolyamos nyelvi előkészítőn, két tannyelvű előkészítőn, illetve az Arany János Tehetségprogram keretében tanulók is 9. évfolyamos tanulónak minősülnek, és részt vehetnek a külföldi nyelvi képzésben. A tanuló határozhatja meg, hogy melyik 9. évfolyamon kívánja a támogatást felhasználni.

MELY NYELVEK VÁLASZTHATÓK? HOGY VÁLASSZAK NYELVET?

A Külföldi Nyelvtanulási Program tantervi keretek közt tanult, választható idegen nyelvek választhatók, tehát az angol, a francia vagy a német nyelv.

A tanuló nem köteles az elsőként tanult idegen nyelvet választani, tehát azt, amelyet általános iskolában kezdett el tanulni, azonban legalább a pályázat évében (a 9. , 11. vagy a technikumi 12. osztályban) már tanulnia kell tantervi keretek közt a választott nyelvet.

Elsősorban természetesen azt a nyelvet ajánlott választani, amelyben a tanuló már magasabb szintet ért el, mert a külföldi nyelvi képzés ebben az esetben a leghatékonyabb. Azonban előfordulhat, hogy az első idegen nyelvből a tanuló már szerzett nyelvvizsgát, így ezt a lehetőséget pl. további nyelvvizsga megszerzésére szeretné felhasználni.

A PROGRAMBAN RÉSZT VEVŐ NYELVISKOLÁK, VÁLASZTHATÓ KURZUSOK

A nyelvi képzés időtartama 10 tanítási nap, amelynek keretében a tanuló összesen legalább 40 tanórányi időtartamban részesül nyelvi oktatásban. Ezen kívül számára a fogadó nyelviskola további nyelvi fejlesztést, tanórán kívüli szabadidős tevékenységeket tarthat. Az elszállásolás családoknál vagy kortársakkal együtt kollégiumban történik, ami újabb lehetőséget teremt a nyelv elsajátítására. A nyelviskolák az újrakezdőtől a felsőfokú szintig ajánlanak tanfolyamokat. A szintfelmérést a fogadó nyelviskola végzi, tehát az a cél, hogy mindenki a megfelelő nyelvi szinten, lehetőség szerint sokszínű, soknemzetiségű csoportban tanulja az idegen nyelvet.

FINANSZÍROZÁSI TUDNIVALÓK

A Külföldi Nyelvtanulási Program a célországokban való nyelvtanulásra teljes körű támogatást nyújt, tehát fedezi a külföldi nyelvtanfolyam díját, a kiutazás költségeit, a külföldi szállást és ellátást, a célországon belüli, a nyelvtanfolyamon való részvételhez szükséges utazási költségeket.



A tanulók a támogatást még a tervezett kiutazás előtt megkapják, így önerő, előfinanszírozás nem szükséges.

Novembertől a francia tagozat diákjai folytathatják a 2 éve megalapított Atelier Pâtisserie - Cukrászműhely foglalkozásokat. Az alapanyagok beszerzését a Magyar-Francia ifjúsági Alapítvány, a helyszínt a Középiskolai Kollégium látványkonyhája biztosítja. Támogatásukat nagyon köszönjük!

November 22-én a Fondant au chocolat nevű csokis finomságot készítették el a résztvevők Émilie Palacio és Papp Katalin tanárnők segítségével. Lektorunknak köszönhetően nem csak a recepttel, hanem az eszközök és munkafolyamatok francia szókincsével is bővült a tudásunk.

November 24-én egy bretagne-i specialitás, a Far breton aux pruneaux (aszalt szilvás lepény) került terítékre Orosz Enikő tanárnő és Émilie segítségével.

 

December 2-án, csütörtökön délután természettudományos délutánt tartottunk. Két diákunk: Molnár Izabella és Szabó Kornél (mindketten a 12.b osztály tanulói) mutatták be "műhely" munkáikat. Iza a lepkék tartásának örömeiről és nehézségeiről mesélt. Megkapó fotó és videó felvételeket láthattunk a bábokról, pillangókról és az életfolyamataikról.

Kornél a baktériumok tenyésztéséről és génbeültetési lehetőségeiről tartott előadást. Bevezette a hallgatóságot a géntechnológia rejtelmeibe és elmesélte kísérleteinek sokszor viszontagságokkal teli, sok kreativitást igénylő történetét.

Mindkettőjük eddigi munkájához gratulálunk és további szenvedélyes kutatást, megfigyelést kívánunk!

Az előadásokról készült képek megtekinthetőek itt: Galéria

 

Köszönet a 9.A osztály tanulóinak a teknősök biotópjának rendbe tételéért, rendezéséért!