Résztvevő neve: Linczmayer Judit (pszichológus)
Úti cél: Ausztria, Bécs
Képzés megnevezése: Drama Techniques: Developing Self-Expression, Communication and Social Skills for All Students
Munkanyelv: Angol
Képző: Europass Teacher Academy
A képzés programja:
A dráma technika használata segíti a mentális és emocionális fejlődést egy holisztikus módszer kialakításával. Az empátia növeléséhez új módszereket biztosít, segít jobban megérteni a „testnyelvet”. A gyakorlatok hozzájárulnak a diákok közötti együttműködés, és a koncentráció fejlesztéséhez.
A kurzuson hasznos gyakorlatokon vettem részt, amik a diákok közötti együttműködést, empátiát, és koncentrációt tudják fejleszteni.
A diákokkal való csoport munka során a megtanult gyakorlatok jól alkalmazhatóak.
Résztvevő neve: Mező Krisztina (angol nyelvtanár)
Úti cél: Spanyolország, Valencia
Képzés megnevezése: 21st Century Skills for Teachers and Students
Munkanyelv: Angol
Képző: Europass Teacher Academy
A képzés programja:
- Kihívások és lehetőségek napjaink iskoláiban
- Belső és külső motiváció a tanulási folyamatokban
- Tanár és diák kulcskompetenciái
- Feladatalapú és projektalapú tanulás; hogyan lehet ezeket a módszereket kihasználni és az órákat felépíteni ezek alapján
- Fordított osztályterem, mi ez, és mik az előnyei és hátrányai
- A fejlesztő (tanulást támogató) értékelés és szummatív értékelés (minősítés, kategorizálás, lezárás)
- A tanulási folyamat elvárt eredményét írja le, cselekvést jelentő igéket használ, specifikus, konkrét, világos, egyértelmű és mérhető.)
- Magabiztosabbá válni a 21. századi készségek beépítésében a szakórákba és tanítási célok eléréséhez.
A tanítási-tanulási célok eléréséhez szükséges motiváció és a megfelelően kiválasztott modern, a mai diákok igényeihez illesztett módszertan és technikák kiválasztása a tanórák eredményességének céljából. A diákok eredményesebb motiválása a 21. században különböző tanulás módszertani megközelítésekkel és technikákkal. A feladatlapú oktatás mellett, a fordított osztályterem és projektmunka módszertan használata.
A kurzus által bizonyos mértékben a szaktudományos, szaktárgyi, tudás; a pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és értékelése; a tanulás támogatása a 21. században; a digitális készségek; a kommunikáció és szakmai együttműködés kompetenciái fejlődtek.
Az eddig használt alkalmazásokon (Kahoot, Google Classroom, Wordwall, Learning Apps) túl a Trello, Flipgrid, Edpuzzle, Chat GPT, openai.com beintegrálása a tanórákba, a fordított osztályterem használata. Kollaboratív munka más szaktanárokkal, amennyiben a tanmenet lehetővé teszi (projektmunka).
Résztvevő neve: Nyerges Eszter (angol nyelvtanár)
Úti cél: Finnország, Helsinki
Képzés megnevezése: Empowered Teachers: Rediscover Your Motivation and Energy
Munkanyelv: Angol
Képző: Europass Teacher Academy
A képzés programja:
Fő célom a tanári munkám minőségi fejlesztése volt. Célom volt megismerni egy számomra új szemléletmódot, amely kiemeli a tanár személyének fontosságát az oktatási folyamatban. Igyekeztem elsajátítani konkrét módszereket a személyes motiváció növelésére és megtanulni megállítani a kiégési folyamatot konkrét technikákkal.
Az elvárt tanulási eredmények teljesültek. A tréning során végig követtem egy folyamatot melynek során megtanultam felismerni azokat a személyiségjegyeimet melyek támogatnak, megerősítenek abban, hogy tanárként hatékonyan dolgozzak. A pozitív pedagógia szerint az erősségeimre koncentráltam. Tanultam módszereket, hogy sikeresen tudjam kezelni az életemben jelenlevő stresszt, valamint helyzetgyakorlatokon vettem részt, ahol a kiégési tüneteket azonosítottam.
Idegen nyelvi képességeimet is fejlesztettem a mobilitás során a folyamatos angol nyelvű kommunikáció során. Személyiségem is fejlődött az közös munka során; közvetlenebb, nyitottabb, érdeklődőbb személyiségjegyeim megerősödtek. A kulturális hatások szerepe sem elhanyagolható, megismertem más nemzetek eltérő iskolarendszerét és Helsinki nevezetességeit.
Elemeztem a megismert módszerekben rejlő lehetőségeket és az alábbi területeket azonosítottam a saját munkám eredményességének növelésére: a tanított tantárgyam (angol) során tudom alkalmazni a drámajátékban rejlő személyiségfejlesztő és ezzel párhuzamosan nyelvileg is fejlesztő lehetőségeket. A tanfolyam során elsajátított testtudatosságra építő valamint relaxációs gyakorlatokat kollégáimmal is megosztom, így harmonikusabb munkakörülményeket teremthetünk. Pozitív tapasztalataimat megosztom kollégáimmal és szeretném őket bíztatni hasonló lehetőségek pályázására
Résztvevő neve: Simon Zsolt (angol nyelvtanár)
Úti cél: Írország, Dublin
Képzés megnevezése: Brain-Based Learning – Understanding How Students Really Learn
Munkanyelv: Angol
Képző: Europass Teacher Academy
A képzés programja:
A továbbképzés az alábbi témákat érintette (angolul):
- the brain: facts and myths
- growth and fixed mindsets
- effective teaching and learning strategies
- focus, attention and deep thinking
- curiosity and making connections
- memory techniques
- creativity and visual thinking
- emotions and learning
- looking after your body
- build yourself a digital second brain + digital tools
- the power of habits
Elvárt tanulási eredmények:
- a tanulási folyamat javítása
- a tanítási tevékenységek és a kognitív képességek kapcsolata
- új ötletek, új megközelítések, tippek és trükkök, új személetek megismerése
- tanulók segítése a tanulási folyamatban
Tanulási eredmények értékelése:
- A tanultak ismeretében munkámat hatékonyabban és eredményesebben fogom tudni elvégezni.
- Új szakmai lehetőségekkel és emberi megközelítésekkel ismerkedtem meg.
- Megtanultam, hogyan kerülhető el a túlzott rutin a munkámban.
- Modern technikai megoldásokat, modern eszközöket, applikációkat ismertem meg.
- A kurzuson résztvevő kollégák az enyémtől eltérő látásmódját beépítem a munkám során
- A választott tréning érdekes és hasznos volt, sok új információt adott.
A kurzus során megismertetett elméleti és gyakorlati anyagnak egyrészről szemléletformáló valamint heurisztikus aspektusa is volt, értve ez alatt, hogy 17 éves pedagógusi munkámból fakadó tapasztalataimat más megvilágításba helyezte, segített másképp szemlélni a tanulási-tanítási folyamatot.
Úgy érzem, ezt az új látásmódot nemcsak saját pedagógusi munkámban, hanem vezetői feladataim ellátásában is tudom hasznosítani, valamint segítségére lehetek kollégáimnak a hatékonyabb tanulás-tanítás tervezéskor.
(A szakmai beszámolók a 2022-1-HU01-KA122-SCH-000077997 számú „Felzárkózás a XXI. század kihívásaihoz: tanítás-tanulás a digitalizált világban” című ERASMUS+ KA1 mobilitási projekthez kapcsolódnak.)