1. Bemutatkozás
A Debreceni Egyetemen végeztem 2002-ben mint pszichológus, pszichológus szakfordító gyermekklinikusi alprogramban. Jelenleg a Debreceni Egyetem Pszichológiai Doktori Iskola Alkalmazott Pszichológia Programjának doktorjelöltje vagyok, ahol a munkaerőpiaci sikeresség, a sikeres elhelyezkedés és az álláskeresés lélektanának témájában mélyedtem el. Az elmúlt 15 év szakmai tapasztalatai során a Zeneterápiába, Relaxációba, Kognitív terápiába és gyerekterápiákba nyertem betekintést, Mozgás és Táncterápiás Egyesületnél képződtem a posztgraduális képzéseim során, illetve 5 éven keresztül analitikusan orientált szupportív terápiás sajátélmény részese lehettem. Jelenleg Williams életkészségek facilitátor képzésen veszek részt. A tanult módszerelemeket az iskolai konzultációk adta kereteknek és kompetenciahatároknak figyelembevételével alkalmazom. Szakmai pályafutásom során sok évet dolgoztam nevelési tanácsadóban, családsegítés szférájában ahol a gyermeki lélek csodálója lettem. Felsőoktatásban évekig tanítottam gyermekpszichológiai tárgyakat, dolgoztam együtt logopédusokkal, fejlesztő pedagógusokkal, gyermekpszichiáterekkel, pedagógusokat tréningeztem nagy örömmel. Amikor szakértői bizottsági munkáim során felismertem, hogy a gyermeki pszichés problémák kialakulása kapcsán történő időbeni, korai szűréssel és megelőzéssel „lelkeket menthetünk meg”, úgy döntöttem, hogy minél több gyereknek segítséget szeretnék nyújtani nem csak a szakértésekkel, egy-egy pszichológiai véleménnyel, hanem a mindennapi fejlődésük során a közvetlen találkozások alkalmával. Számos szakmai tapasztalat megszerzése után iskolapszichológusként is a lelki gazdagság, boldogság és lelki egészség megteremtésének fontosságát vallom és azokat a lelki és humán értékeket hangsúlyozom, amelyek az embert emberré teszik és előre viszik.
2. Mit csinál az iskolapszichológus?
Az általános iskolában és a középiskolában is igaz, hogy az ott dolgozó pszichológus olyan pszichológiai és pedagógiai ismeretekkel rendelkező szakember, aki elsősorban a pszichológia eszközeivel dolgozik. Alapattitűdje, célja a segítő, támogató légkör megteremtése, a nevelési-oktatási intézetben folyó pedagógiai munka hatékonyságának növelése. Az iskolapszichológus kooperál a pedagógussal és a szülővel annak érdekében, hogy a gyermek intellektuális és érzelmi, pszichés fejlődése minél inkább megvalósuljon az oktatói-nevelői munka folyamatában.
3. Milyen beavatkozásokat végez az iskolapszichológus?
- egyéni és csoportos felmérések, diagnosztikai munka végzése,
- ismeretterjesztő tevékenység folytatása a prevenció számos területén,
- önismereti csoportok vezetése,
- iskolai filmklub vezetése, egyéni tanácsadás tartása diákoknak, szülőknek.
Kolléganőm értékes gondolatait tudom tolmácsolni iskolai szerepünket érintően, amellyel teljes mértékben tudok azonosulni:
„Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy mint iskolapszichológusnak, kompetenciámba tartozik a konzultáció és a néhány alkalommal történő tanácsadás, azonban nem vagyok terápiás szakember, elsődleges feladatom az egészséges személyiség optimális fejlődésének segítése prevenciós módszerekkel. A hozzám fordulók tehát alapjaiban egészséges személyek, legtöbbször fiatalok, akiknek gondjaik, problémáik többnyire alkalmiak, s ahhoz kérnek támogatást, hogy mélyebben megismerve elakadásuk természetét, túllépjenek azon.” (Schleicher Dóra)
4. Kedves vetésis diákok!
Néhány példát nézzünk, amiben segíthetek:
- iskolai motiváció hiánya,
- konfliktusos szituációk megoldása,
- érzelmi, családi nehézségek,
- tanulási nehézségek,
- nem megfelelő tanulási módszerek,
- pályaválasztási bizonytalanságok,
- beilleszkedési nehézségek,
- párkapcsolati nehézségek,
- szülőkkel való konfliktusok.
Amennyiben úgy véled, ilyen, vagy hasonló problémád van, fordulj hozzám bizalommal és mindent megteszünk, hogy problémáid megértésével, átkeretezésével túllépj azon az útvesztőn, amit a probléma okoz. A pszichológussal történő konzultáció minden esetben A PSZICHOLÓGUSOK ETIKAI KÓDEXE szerint zajlik, előtérbe helyezve a titoktartási kötelezettséget. A pszichológus ugyanúgy, mint az orvos, az egyetemi tanulmányok befejezése végén titoktartási esküt tesz, aminek köteles maradéktalanul megfelelni, a kétszemélyes, vagy többszemélyes helyzetben elhangzott tartalmakat bizalmasan kezeli.
5. Kedves Szülő!
MI történik az iskolapszichológusnál?
A pszichológus és a szülő közösen, egymással együttműködve dolgozik azon, hogy a gyermeket érintő probléma mielőbb megoldódjon. Már egy-egy konzultáció a szülővel elég lehet ahhoz, hogy a szülő új szempontokat kapjon a probléma megoldásához, átlátásához, gyermekéhez kötődő attitűdjének változásához. Nagyon fontos, hogy a szülő szaksegítséget kérjen, ha úgy észleli, szülő kompetenciáját meghaladja az adott konfliktus, krízis, probléma. A segítségkérés érett szülői problémamegoldási technikának tekintendő.
Milyen problémákkal fordulhat hozzám?
- konfliktusos viszony gyermekével,
- hirtelen megmagyarázhatatlannak tűnő okból történő iskolai teljesítmény romlása,
- krízishelyzet (válás, gyász, párkapcsolati problémák, bizonytalanságok),
- pályaválasztási kérdések,
- hirtelen otthon történő radikális érzelmi változások, kiegyensúlyozatlan családi légkör.
Amennyiben úgy érzi, hogy gyermekén pszichológus segíthet, esetleg Ön is szívesen igénybe venné a probléma megoldásnak ezt a módját, hívjon bizalommal, vagy keressen az alábbi elérhetőségek egyikén:
Személyes tanácsadásra időpontadás formái diákoknak és szülőknek:
Személyesen, vagy emailben előre egyeztetett időpontokban.
Diákoknak a panaszláda további lehetőséget ad arra, hogy elérhetőségük megadásával felvegyem velük a kapcsolatot.
Fogadóóráim:
Hétfő: 11.00-16.00
Szerda: 12.30-18.00
Páratlan péntek: 8.00-12.00
Email címem: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Telefon (SOS helyzetek esetén, pl. krízisek - válás, gyász): 06-70/434-1776