Természetismeret tantárgy 5. 6. évfolyam és biológia-egészségtan tárgyának és a 7. évfolyam és főként a 8. évfolyam első félévének anyaga. Inkább a rálátásra, összefüggések, logikai kapcsolatok értésére vonatkozó elbeszélgetésre számíthatnak. Mindenképpen előny a tájékozottság, nyitottság, az élővilág szeretete.

A felkészüléshez bármelyik általános iskolában használt tankönyvcsalád felhasználható.

Alacsonyabb rendűek, gombák, növények:

  • Egy baktériumsejt részei, sejtmag nélküliek, életmódjaik, kezelési lehetőségek fertőzés esetén
  • Gombák: miért nem növények ill. állatok (különbségek, hasonlóságok), általános felépítés, életmód, higiénia
  • A növényi fotoszintézis lényege, szerve, sejtalkotója
  • A növényvilág nagyobb csoportjai (mohák, harasztok, nyitvatermők és zárvatermők példafajokkal)
  • A zárvatermők szervei, csoportjainak (egyszikű-kétszikű) összehasonlítása gyökér, szár, levél, virág stb. alapján képek szerint, a megporzás módjai, a pollen allergia, terméstípusokra példafajokkal

Állattan – Ökológia:

  • A tanult állatok testfelépítésének és működésének jellemzői: kültakaró, vázrendszer, légzés, táplálkozás, szaporodás, életmód, testhőmérséklet, mozgástípusok
  • Csoportosításuk közös jellemzők alapján, a törzsekhez, osztályokhoz tartozó kritériumok ismerete (szivacsok felépítés, szerep, puhatestűek csoportjai testtájakkal, légzőszervekkel, életmóddal, ízeltlábúak csoportjai testtájakkal, jellemzőkkel, rovarok egyedfejlődési típusai)
  • Gerincesek és csoportjai:
  • a halak testének felépítése (áramvonalasság, úszók), kültakaró, porcos és csontos főbb különbségei példákkal, légzésük, a légzőszerv működése,
  • a kétéltűek légzése, szaporodása, kültakarója, testhőmérséklete, táplálkozása, olajszennyezés hatása,
  • a hüllők: kültakarójuk, légzésük, szaporodásuk, testhőmérsékletük, példafajok,
  • a madarak alkalmazkodása a repülő életmódhoz (szárny, tarajos szegycsont, légzésük különlegessége és hatékonysága, tollak szerepe, gyors anyagcsere stb.), táplálkozásra következtetés a csőr és láb típusa alapján, szaporodás, testhőmérséklet, példafajok,
  • az emlősök életmódja-táplálkozása a fogtípusok alapján, kültakaró, légzés, szaporodás szerinti csoportjai, testhőmérséklet, példafajok)
  • az életközösségekben, táplálékláncokban betöltött szerepük, a közöttük előforduló kölcsönhatások típusainak megnevezése (szimbiózis, táplálkozási kölcsönhatás, élősködés)
  • logikai kapcsolat az élőhely és a testfelépítés, ill. életmód között.
  • az indikátor fajok szerepe a légszennyezésben (pl. zuzmók)

Embertan:

  • Szövetek, az izomszövet típusai (felépítés, működés, előfordulás), fehérjék szerepe
  • A bőr rétegei, szövetei, feladatai, mitesszer és pattanás különbsége, erek működése
  • Csontok felépítése, részei, alakjai, csontkapcsolatok, ízületek felépítése, szerepe, alsó felső végtag csontjai a függesztőövvel együtt, a csontrendszer megbetegedései
  • Izmok működése egyszerűen, ábra alapján (feszítés, hajlítás), vázizmokra példa, bemelegítés, izomláz, a testmozgás jótékony hatásai
  • Légzés: szükségessége, légutak felsorolása és rövid jellemzése, feladata, ki- és belégzés folyamata, gége szerepe a hangképzésben, légzőszervi betegségek, ábráról leolvasni a légzéssel kapcsolatos térfogatokat, légzést fejlesztő sportágak, dohányzás
  • Tápcsatorna főbb szakaszai, állomásai, feladatai (pl. fog részei ábra alapján, fogtípusok, nyelv, nyelés, gyomor, középbél felszívás stb.), emésztőmirigyek és feladataik (máj, nyálmirigyek, hasnyálmirigy)
  • Egészséges táplálkozás, étrend, ábra alapján a tápanyagok felsorolás, vitaminok csoportjai és azokra példák, hiánybetegségekkel
  • A vér feladata, összetétele, az alkotóelemek jellemzése (alak, szín, feladat, keletkezési hely, sejtmag), keringéssel kapcsolatos betegségekre példák, véralvadás
  • A szív felépítése, üregek, a vér útja a testben (vérkörök), szívinfarktus
  • Az erek típusai, feladatuk, felépítésük, hőszabályozással való kapcsolatuk, vérzéstípusok és ellátásuk, vérrögképződés és veszélyei

Ábrák és szövegek értelmezése

 

Pontozás a szóbeli vizsgán biológiából

I. Szakmai pont

Szöveg alapján a megadott kérdésekre adott válaszok

maximum: 23 pont

 

Pontlevonás jár/nem adható pont

- hibás válasz esetén

- helytelen szakmai kifejezés használatáért

- szöveg meg nem értése/félreértelmezése miatt

II. Nyelvi kifejezőkészség

Folyamatos önálló, egész gondolatmenetbe illesztett felelet a nyelvhelyesség szabályainak megfelelően

Pontlevonás jár/nem adható pont

- a tények fölidézése tanári segítséggel is csak részlegesen, pontatlanul sikerül (-1 pont)

- ha tanári segítséggel sem tudott hozzászólni a témához (-2 pont)

maximum: 2 pont

A szóbeli vizsgán elérhető maximális pontszám

25 pont