A veszprémi Vetési Albert Gimnázium abban a hatalmas örömben és megtiszteltetésben részesült, hogy helyszínt adhatott a második nemzetközi koordinátori találkozónak és a második rövid távú diákmobilitásnak a „Rádió, tinédzserek és hírek. Egy projekt az európai befogadó oktatásért” című Erasmus Plus projekt keretein belül. A programok március 19. és 23. között kerültek megrendezésre Veszprémben. Az első, 2017. november 13. és 17. között tartott, bukaresti találkozó után, amely a különböző etnikumokra és vallásokra fókuszált, Veszprémben a testi és szellemi fogyatékosság témája került a középpontba. Romániában e kérdéskör feldolgozásának eszközéül podcastok elkészítését választották. Ezek megalkotásához a diákok szakmai képzést kaptak a rádió világában dolgozóktól.

Magyarországon azonban a találkozó témájának körüljárásához a színművészetet hívtuk segítségül. A találkozót szervező intézmény, a veszprémi Vetési Albert Gimnázium mellett a projektben négy további intézmény, a szófiai 22 CY Rakovski (Bulgária), a  bukaresti Colegiul National Iulia Hasdeu (Románia), a strasbourgi Lycée international des Pontonniers (Franciaország) és a córdobai IES Sácilis de Pedro Abad (Spanyolország) vett részt. Spanyolországból José Carlos López Casado és M ͣ del Carmen Pavón Vázquez koordinátorok, M ͣdel Pilar Ortega Moreno és Marta Rastrollo Fuentes kísérő tanárok és a tanulók képviseletében Javier Gomariz Lora, Pedro Galán Luque és Andrea Hidalgo Arana látogattak el hozzánk. Bulgária részéről Ilina Petrova Ilieva-Mihaylova (koordinátor), Adrián Carreras Rabasco (kísérő tanár) és Elena Konstantinova Karpacheva (kísérő tanár)  és diákjaik, Gabriela Bogdanova, Angelina Tomova és Radina Dimitrova működtek közre a projektben. Franciaországot José Ángel Agudo Ríos (koordinátor) és Veronique Louis-Meier (kísérő tanár) képviselték  diákjaikkal, Andrea Guerrero Sulaibivel, Clara Leventel és Alejandro-Ricardo Fernández Álvarezzel együtt. Romániából Luis Alburquerque Gonzalo (koordinátor), Gabriela Ionela Arsene (kísérő tanár) és a román intézmény tanulói, Laura Eugenia Fernandez Tic, Ana Elefterescu és Teodora Ioana Sterpu vettek részt a találkozón. A Vetési Albert Gimnáziumban rendezett fogadás megszervezéséről David Cibeiras, a magyarországi koordinátor, David Martos Bertelli kísérő tanár és a spanyol munkaközösség tagjai, Szedlák Réka, Csányi Anita, Ignacio Burillo és a munkaközösségvezető, Gőgh Ágnes gondoskodott. A magyarországi iskolát két 10.A-s diák, Tauz Laura és Szántó Kitti, valamint egy 11.A-s tanuló, Alejandro Rosales képviselte a projektmunka során.

 

A TALÁLKOZÓT MEGELŐZŐ TEVÉKENYSÉGEK

 

Tekintettel arra, hogy a magyarországi találkozóra választott módszer a drámapedagógia eszköztárából merített, a Vetési Albert Gimnáziumban rendezett programok szervezői hónapokkal korábban úgy döntöttek, hogy az iskola színjátszó körének versenyeken való részvételét és ott szerzett tapasztalatait felhasználva egy színdarabot alkotnak, amely remek kiindulópontként szolgálhat a találkozó alatti közös munkához. David Martos Bertelli, a Vetési Gimnázium spanyol színjátszó körének vezetője a diákokkal egyetértésben egy olyan színmű alkotása mellett döntött, amely valamilyen módon kötődik a fogyatékkal élők világához. Így David Cibeiras Barja segítségével megírták a „Todos me hablan de amor… ¡No te jode!”  című darab forgatókönyvét. A mű, amelyet március 2-án a Magyarországi Spanyol Kéttannyelvű Iskolák Nemzeti Találkozóján (ENIBE) vittünk először színpadra, egy pár, Rebeca és Rafa vitáját mutatja be. Rafa azonban mozgássérült, kerekesszékben ül, helyzete pedig párkapcsolati problémákat okoz, amelyek kezeléséhez mindenki igyekszik tanácsokkal ellátni őt. A darab megírása után a többi intézmény cserekapcsolatban résztvevő diákjai az erre építkező projektmunka előkészítése érdekében különböző feladatokat oldottak meg. Ezek abból a célból készültek, hogy mind a tanárok, mind a diákok úgy érkezzenek a magyarországi találkozóra, hogy már ismerik a művet, valamint a fogyatékossággal élő emberek helyzetével kapcsolatos gondolatébresztő tevékenységek által ráhangolódtak a projektmunka fő tematikájára. Ezen feladatok koordinálásához szervezők létrehoztak egy munkamappát, hogy egyszerűsítsék partnerországok diákjainak és tanárainak együttműködését. A másik előkészítő feladatot, melynek célja egy a projektet bemutató közös előadás megalkotása volt a Twinspace fórumain keresztül szerveztük. Az elkészült munkát március 21-én mutattuk be a Budapesti Cervantes Intézetben, a Spanyol Királyság magyarországi nagykövetének, José Ángel López Jorrínnak a jelenlétében. A spanyol diplomatának ez volt az egyik utolsó hivatalos megjelenése nyugdíjba vonulása előtt. Ez az esemény nagy hatást gyakorolt mindendenkire és különleges élményt nyújtott a projekten dolgozó diákok számára.

 

A TALÁLKOZÓ

 

Március 17-18., hétvége

A projektben résztvevő tanárok és diákok hétvégén Veszprémbe, elsőként a szófiai I.B. 22 Georgui S. Rakovskit képviselő csapat érkezett meg. Szombat délután mind a diákok, mind a tanárok elfoglalták szállásukat és egy kellemes vacsorát töltöttek el a fogadó családok körében. A vasárnap egy kis kellemetlenséggel indult, mivel a Lycée International des Pontonniers de Estrasburgo-ból érkező francia társaink járatát az időjárási viszonyok miatt törölték, így egy nappal később érkeztek a „Királynék városába”, Veszprémbe. A másik két intézmény, a córdobai IES Sácilis de Pedro Abad és a bukaresti Colegiul National Julia Hasdeu képviselői vasárnap érkeztek meg a havat és fagypont alatti hőmérsékletet leszámítva minden probléma nélkül. 

 

Március 19., hétfő

Hétfőn reggel 8 órakor megkezdődtek a programok a Vetési Albert Gimnáziumban. Először Tauz Laura, Vetésis diák vezette körbe a projektben résztvevő tanulókat és tanárokat az iskola épületében és pár érdekes információt is megosztott velük az intézménnyel kapcsolatban, valamint a Vetési Albert Gimnázium igazgatónője, Szántai Erzsébet is köszöntötte a jelenlévőket. Ezután a koordinátorok megbeszélést tartottak, míg a projekten dolgozó diákok egy kerekasztal-beszélgetésben vettek részt és különböző csapatépítő feladatokat hajtottak végre, hogy jobban megismerhessék egymást és megoszthasság gondolataikat a befogadásről még a konkrét munka megkezdése előtt. Ezt a foglalkozást Marta Rastrollo és María del Pilar Ortega, az IES Sácilis tanárai tartották. Ezután a Vetési Albert Gimnázium három tanulója, Kovács Jázmin, Szmik Anna Dorina és Tauz Laura egy rendhagyó magyar nyelvórát tartottak, amelyen a diákok és a tanárok egyaránt hasznos szavakkal és kifejezésekkel ismerkedtek meg.

A magyaróra végeztével a tanárok és a diákok a városháza felé vették az irányt, ahol Veszprém polgármestere, Porga Gyula és a város és az oktatói közösség számos fontos személyisége fogadta a projekt résztvevőit. A fogadáson a polgármester köszöntötte a jelenlévőket és arra lelkesített minket, hogy folytassuk a befogadó oktatásért való munkánkat és azt kívánta nekünk, hogy az országok közötti együttműködés is hosszú távú legyen. A rendezvény során a projekt főkoordinátora, Carmen Pavón és a magyarországi koordinátor, David Cibeiras is beszédet tartott, melyben bemutatták a projekt alapelveit és céljait, valamint ismertették eddig elért eredményeit a polgármester, az önkormányzati hivatal dolgozói és a sajtó jelenlétében. Végül minden a projektben résztvevő ország a saját önkormányzata képviseletében egy kis jelképes ajándékkal lepte meg a veszprémi polgármestert. A fogadás után mindannyian a Hangvillába mentünk ebédelni. Ekkor érkeztek meg hatalmas tapsvihar közepette a francia tanárok és diákok, akik mindenkinek mosolyt csaltak az arcára. Délutánra egy akadályversenyt készítettünk, hogy vendégeink megismerhessék a várost, de a hó és az alacsony hőmérséklet miatt le kellett fújnunk a Vetésis tanulók nagy bánatára, akik hatalmas lelkesedéssel és gondossággal készítették el a feladatokat. Így hát a délutáni szabad programot mindenki arra használhatta fel, amire szerette volna. A délután folyamán két spanyol kéttannyelvű gimnázium színjátszó csoportja is Veszprémbe érkezett. A Miskolci Herman Ottó Gimnázium és a Budapesti Károlyi Mihány Spanyol-Magyar Tannyelvű Gimnázium diákjait és tanárait a magyarországi projektkoordinátor fogadta, majd elkísérte őket a szállásukra. Másnap ők is részt vettek a délelőtti programokon és bemutatták színdarabjaikat, hogy segítsenek a projekten dolgozóknak ráhangolódni a közös munkára.

  

Március 20., kedd

Kedden a hétfő délutáni pihenő után újult erőkkel folytattuk a tervezett tevékenységeket. Ezek célja elsősorban az volt, hogy ráhangolja és felkészítse a diákokat és a tanárokat a közös munkára mind tematikus, mind formai szinten. A reggelt egy koordinátori értekezlettel indítottuk, amelyen szervezési és adminisztratív kérdésekről egyeztettünk, míg a cserekapcsolatban résztvevő diákok és a budapesti és miskolci iskolák tanulói a kísérőtanárokkal együtt egy rendkívül szórakoztató mesemondó foglalkozáson vettek részt Germán Bernardo, a miskolci Herman Ottó Gimnázium matematikatanára és színjátszó csoportjának vezetője jóvoltából. Ezután elérkezett a találkozó egyik fénypontja: a Nem Adom Fel Alapítvány nagy gonddal összeállított egy olyan interaktív tevékenységekből álló érzékenyítő programot, amely középpontjában a testi és szellemi fogyatékosság különböző típusai álltak. A tanárok és a diákok együtt, hat fős csapatokban állomásról állomásra járva hajtották végre a tanulók tudatosítását célzó feladatokat. Minden egyes érzékenyítő foglalkozást az alapítvány egy-egy fogyatékossággal élő önkétese tartott, amely lehetővé tette, hogy első kézből értesüljünk tapasztalataikról, nehézségeikről és élményeikről. A résztvevők kipróbálhatták, hogy milyen kerekesszékkel közlekedni, megtanultak pár alapszót jelnyelven, próbára tehették magukat különböző fogyatékkal élők számára készült játékban, mint például a bocciában. Emellett egy autista férfival is lehetőségünk nyílt beszélgetni, valamint tapasztalatot szereztünk arról, hogy milyen egyes tevékenységeket vakon elvégezni, így például bekötött szemmel, fehér bottal sétáltunk végig egy akadálypályán, valamint letesztelték érzékszerveink működését is: különböző formájú, méretű és súlyú tárgyakat kellett összepárosítanunk úgy, hogy látásunkra nem támaszkodhattunk. Ezek a feladatok lehetővé tették, hogy mind a tanárok, mind a diákok azonosulni tudjanak a fogyatékkal élők helyzetével és saját bőrünkön tapasztalják meg azt, hogy milyen kihívásokkal kell megküzdeniük a Nem Adom Fel Alapítvány önkénteseinek nap mint nap. A színjátszással kapcsolatos projekttevékenységek előkészítésének céljából három magyarországi iskola színjátszó csoportját is meghívtuk a találkozóra. Egy rövid ebédszünet után kezdetét vette az előadássorozat, amelyen a projektben résztvevő diákokon és tanárokon kívül a Vetési Albert Gimnázium kéttannyelvű tagozatának tanulói is jelen voltak. Először a Miskolci Herman Ottó Gimnázium színjátszó köre mutatta be az Última llamada című művet, amelyet Germán Bernardo írt. Ez az alkotás egy fiú erkölcsi dilemmáját dolgozza fel, aki arra gyanakszik, hogy a barátnője terrorista. Ezután a budapesti Károlyi Mihány Magyar-Spanyol Tannyelvű Gimnázium diákjai következtek, akik az Ajuste de cuentas című darabot vitték színpadra. A mű Rubén Tejerina egyik szórakoztató komédiája, amelyben a szülők a gyerekükre addig elköltött pénz számláit szeretnék kiegyenlíteni. Utolsóként a Vetési Albert Gimnázium tanuló léptek színpadra, akik David Martos Bertelli Todos e hablan de amor...¡No te jode! című alkotását adták elő, amelyben Rafa és Rebeca egy bárban folytatott vitáját állítja középpontja, mely után mindenki tanácsokkal szeretné ellátni az áltagosnak tűnő párt. Az érzelmi függőség, a főszereplőt örökre kerekesszékbe kényszerítő baleset, a féltékenység és a tanácsok elegyében a párkapcsolatok hétköznapi helyzeteire adott emberi reakciók érhetőek tetten. Az előadások után a veszprémi koordinátor, David Cibeiras Barja, aki a színdarab megírásában is aktív szerepet vállalt egy kerekasztal-beszélgetést folytatott az alkotások rendezőivel és íróival, amely során szóba kerültek a forgatókönyvírással, az inspirációkkal, a befogadás és a fogyatékosság témáinak színjátszáson keresztüli feldolgozásával kapcsolatos kérdések. Ezek után elköszöntünk a miskolci és budapesti diákoktól, majd a projektben résztvevő tanulók munkához láttak. Eközben a koordinátorok újabb megbeszélést tartottak, amelyen a szervezési és adminisztratív kérdésekről való értekezést folytatták és a következő találkozók előkészítésével foglalatoskodtak. A diákok három csoportban kezdték meg a közös munkát, mindegyik öt, különböző országból származó tanulóból és két kísérőtanárból állt. A “Todos me hablan de amor...¡No te jode!” című daraból kiindulva, amelyet már minden országban pár előkészítő feladat segítségével feldolgoztak, mindegyik csapatnak egy forgatókönyvet kellett írnia pár konkrét szempontot követve. Az első csoport (El accidente) a mű cselekményének előzményeit próbálta feltárni, a második csapat (Final alternativo) egy alternatív befejezést készített az eredeti alkotáshoz, míg a hármas csoport (La continuación) a szereplők közötti kapcsolatokra összpontosító folytatást írt a színdarabhoz.

 

Március 21., szerda

Elérkezett a várva várt budapesti kirándulás napja, amelyre ösztönző és inspiráló tevékenységekkel és programokkal készültünk. Először a Budapesti Cervantes Intézetbe látogattunk el, amelynek tanulmányi vezetője, Albert Madrona Fernández minden követ megmozgatott azért, hogy José Ángel López Jorrín, a Spanyol Királyság magyarországi nagykövete fogadja a projektben résztvevőket. A nagykövet úr késésünk ellenére is megvárt minket és a Cervantes Intézet igazgatójával, Iñaki Abad Leguinaval együtt meghallgatta a diákok által készített előadásokat a projektről. Ezután a nagykövet úr is szólt pár lelkesítő, támogató szót, majd megtisztelt minket egy közös fényképpel. A beszámolók elhangzása után ünnepélyes keretek között Pusztai Kornél átvette az Erasmus+ projekt hivatalos logójának megtervezéséért járó oklevelet. A logó kiválasztása a többi partner együttműködésével történt, azt ezt segítő tevékenységek megalkotását (amelyek a projektbeszámoló Erasmus+ projektünk logójának megalkotása és kiválasztása című pontja alatt megtekinthetőek) a Vetési Albert Gimnázium vállalta magára. Ezután elsétátunk a magyar Parlamenthez, amely az egész ország egyik legfontosabb és legszebb épülete. Út közben a Vetési Albert Gimnázium diákjai bemutatták a külföldi tanulóknak és tanáraiknak a főváros egy-egy emblematikus épületét. A Parlamentet egy spanyol nyelvű idegenvezetés segítségével fedeztük fel. Ezután a Szent István Bazilikát és a Vörösmarty teret érintve elsétálunk a város központjába. Egy kis pihenő után a Halászbástya és a Budai Vár, Budapest két kihagyhatatlan látványossága felé vettük az irányt, hogy a Parlamentre és a Dunára nyíló csodálatos kilátásban gyönyörködhessünk. Innen az Andrássy úton áthaladva egészen a Hősök teréig sétáltunk, ahol a Vetésis tanulók további információkat és érdekességeket osztottak meg a projekt keretein belül hozzánk látogatókkal. Fáradtan, de számos élménnyel gazdagodva tértünk vissza Veszprémbe.

 

Március 22., csütörtök

Március 22-én a koordinátorok egész napos megbeszélést tartottak, míg a diákok és kísérőtanáraik a kedden formált csoportokban dolgoztak az említett feladatokon a megadott szempontok alapján. A kezdetben nehéznek tűnő forgatókönyvírás a munka közben egy ösztönző, tanulságos kihívássá vált. A csapatmunkának, az együttműködésnek, mindenki aktív részvételének eredményeképp olyan ötletek születtek, amelyek meghaladták a szervezők kezdeti elvárásait. A kemény, de hatékony munka során mindegyik csapatban lassan körvonalazódott a másnap bemutatásra kerülő színmű cselekménye. Mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy a diákok kezdetektől fogva aktívan kapcsolódtak be a feladatban, nagyfokú képzelőerőről és kreativitásról tettek tanúbizonyságot. Mindez részben a tanárok és a diákok saját országaikban folytatott előzetes munkájának is köszönhető, amely segítette a színdarab megértését. Mindeközben a tanulók egy kis segítséget is kaptak, egy motiváló előadást tartott számukra Germán Bernardo, a Miskolci Herman Ottó Gimnázium egyik tanára, a kedden előadott egyik színdarab rendezője. Germán egy videót játszott le a tanulóknak, amely az alkotás tízparancsolata címet viselte és arra buzdította őket, hogy kövessék az ösztöneiket és válalljanak kockázatokat a kreatív, alkotó folyamatok során.  Az intenzív munka jegyében eltöltött délelőtt után a diákok nagyon örültek annak, hogy a délutánt a társaik és a fogadó családok körében tölthették.

 

Március 23., péntek

A diákok a pénteki napon mutatták be a keddi és csütörtöki napok eredményeként elkészült előadásokat. Először a tanulók elvégezték az utolsó simításokat a forgatőkönyvön, letisztázták a piszkozatokat, majd próbálni kezdtek a bemutatóra. Ügyeltek arra, hogy a díszlet, a zenei betétek, a különböző effektek dramaturgiai célt szolgáljanak és a szereplők színjátékát hangsúlyozzák. Nagyon büszkék lehetünk a tanárok és a diákok munkájára, hiszen leleményességük és kreativitásuk minden előadásban megmutatkozott. Délben a három csapat színpadra vitte az általuk készített darabot a koordinátorok, a kísérőtanárok és a Vetési Albert Gimnázium diákjai előtt. Az első csapat bemutatta Rafa balesetét, melynek következtében Paula, a volt barátnője elhagyta őt. Az utolsó jelentből kiderült, hogy Rebeca volt Rafa ápolónője, aki mellette volt a nehéz pillanatokban, így ismerkedtek össze és szerettek egymásba. A második csapat egy alternatív befejezést álmodott meg, amelyben Rafát felkérik egy akciófilm egyik szerepének eljátszására és amelyben Rebecával való problémái is megoldódnak. A műben a fogyatékossággal élők befogadása kulcsfontosságú szerepet kapott, a diákok nagyon megható formában közvetítették a közönség felé a darab üzenetét, mely szerint a fogyatékkal élők álmai ugyanazok lehetnek és ugyanazoknak is kell lenniük, mint a többi emberének. A harmadik csapat egy olyan jövőképet tárt elénk, amelyben Rafa már talált magának munkát. A nagymamáját addigra elvesztő Rebeca lelki támaszt nyújt neki és szíve alatt hordja gyereküket, aki az utolsó jelenetben lát napvilágot. Mindegyik mű remek fogadtatást kapott a közönség részéről, melynek soraiban ott ültek az eredeti színdarab szereplői is, akik különösen nagyra értékelték a cserekapcsolatban résztvevők színpadi megoldásaiban megmutatkozó frissességet és kreativitást. A színradabok és a forgatókönyvek a projekt Twinspace oldalán megtekinthetőek az érdeklődők számára. Este egy záróünnepséget tartottunk a projektben érintett tanárok, diákok és családjaik részvételével. A Vetési Albert Gimnázium igazgatónője, Szántai Erzsében, a projekt főkoordinátora, Carmen Pavón és a magyarországi koordinátor, David Cibeiras beszédei után ünnepélyes keretek között vehették át a projekten dolgozók az elkészült okleveleket és részvételi bizonylatokat. Ezután egy néptáncbemutató következett, amelybe a közönség is becsatlakozhatott, amit egy vacsora követett, amelyre a cserekapcsolatban résztvevő diákok, tanárok és a projektben segédkezők mellett a fogadó családok is meghívást kaptak. Az estét egy zenés-táncos program zárta, mely során együtt táncoltak a projektben résztvevők Spanyolország, Franciaország, Bulgária, Románia és Magyarország tipikus zenéire.

 

Március 24., szombat

Szombaton a különböző országok diákjai és tanárai érzelmes búcsút vettek egymástól és vidáman indultak útnak egy produktív, új élményekben gazdag hetet tudva a hátuk mögött.