Szeptember 18-án, pénteken, újra útnak indultunk, most Dél-Franciaország és Rhone-Alpes régió volt az úti cél. Hosszú buszozás után Monacóban volt az első megálló. Bejártuk a gyönyörű hercegséget, utána első este Mentonban szálltunk meg, ami egy kisváros a francia-olasz határon. Az időjárás kegyes volt hozzánk és még a tengerben is volt szerencsénk úszni egyet. Szállásunkról csodálatos panoráma nyílt a mediterrán partra.

Másnap Nizzában kezdtük a napot, ami szintén lenyűgözően szép hely volt. Aztán egy Provence-i városkát látogattunk meg, Saint-Paul-de-Vence-t. Ez a hely teljesen elvarázsolt mindenkit szűk kis utcáival és rengeteg galériájával. Vasárnap este érkeztünk meg Aix-les-Bainsbe, utazásunk fő célpontjához. Mindenki külön fogadócsaládnál volt elszállásolva, márciusban már fogadtuk Magyarországon a cserediákokat.

Hétfőn Chamonixba indultunk, ami Franciaország legfelkapottabb alpesi síparadicsoma a Mont Blanc lábánál. Majdnem 2000 méter magasan megnéztünk egy gleccsert, bemehettünk a varázslatos jégbarlangba, utána az Alpesi múzeumban megtekinthettük a hegymászás történetét.

Kedden Chambéryben jártunk. Idegenvezető kísért minket végig a történelmi városon, érdekes, szórakoztató magyarázatait élvezettel hallgattuk. Megtudtuk, hogy Rousseau is sok évet töltött ott, a bazilikában pedig sok éven keresztül őrizték a híres torinói leplet. Délután visszamentünk Aixbe, ahol a cserediákok körbevezettek minket a városban.

Szerdán a partneriskolát, a Lycée Marlioz-t ismerhettük meg. Órákon is részt vehettünk, és körbevezettek minket az egész épületben. A délutánunk szabad volt a cserediákjainkkal, majd a polgármesteri hivatalban fogadtak minket. Másnap még az újságban is megjelent rólunk egy cikk! Este a francia diákokkal az egész osztály kipróbálhatta a Laser Game nevű játékot, amit mindenki mérhetetlenül élvezett.

Másnap Lyonba vettük az irányt, ahol bejártuk a történelmi városrészt. Megnéztük a gyönyörű Notre-Dame de la Fourviere bazilikát, az ókori színházat, majd a középkori városnegyedeket, a selyemszövők központját.

Pénteken a varázslatos Annecybe mentünk, amit csak Franciaország Velencéjeként emlegetnek. Nem csoda, hogy mindnyájan beleszerettünk ebbe a különleges hangulatú városba. Az idegenvezető elmesélte a város történetét, érdekességeit, majd külön-külön mi is elindulhattunk felfedező útra. Este búcsúestét szerveztek nekünk francia cserediákjaink és tanáraik, sőt még koncertet is kaptunk!

Az egész kirándulás nagyon jól sikerült, mindenki számára felejthetetlen élmény volt. Óriási lehetőség számunkra egy ilyen utazás, hiszen gyakorolhatjuk a nyelvet, még jobban megismerhetjük a francia kultúrát, és ami a legfontosabb, életre szóló barátságokat köthetünk cserediákjainkkal.

Szombaton nehéz búcsút vettünk a diákoktól és a tanáraiktól, nagyon megható volt, hiszen mindenki nagyon közel került egymáshoz a kirándulások alatt. Hazafelé még megálltunk Milánóban, ami szintén mindenkit lenyűgözött. Majd kezdődhetett a hosszú út hazafelé.

Elmondhatatlanul hálásak vagyunk tanárainknak, hogy volt szerencsénk idén is még többet megismerni Franciaországból. A legjobb hír az, hogy e cserekapcsolat folytatódik, sőt kibővül az  angolos osztályok számára is, így a Lycée Marlioz és a Vetési gimnázium diákjai között a közvetítő nyelv az angol lesz.

Még egyszer köszönjük szépen tanárainknak a szervezést, hogy ilyen döccenőmentesen  zajlott le a kirándulás, és hogy mindenki újabb pozitív tapasztalatokat szerezhetett.